Nabór wniosków o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego - Powiatowy Urząd Pracy w Starogardzie Gdańskim

Wydawca treści

Nabór wniosków o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego

 
OGŁOSZENIE

 Powiatowy Urząd Pracy w Starogardzie Gdańskim informuje, iż w dniach
18 – 19 marca 2024 roku
 będzie prowadzony nabór wniosków o dofinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego
pracowników i/lub pracodawców z  Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS)

 
Informujemy, że w 2024 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej określiło następujące priorytety wydatkowania środków KFS:
  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy.
Należy pamiętać, że przez „nowe procesy, technologie czy narzędzia pracy" w niniejszym priorytecie należy rozumieć procesy, technologie, maszyny czy rozwiązania nowe dla wnioskodawcy a nie dla całego rynku. Przykładowo maszyna istniejąca na rynku od bardzo wielu lat ale, niewykorzystywana do tej pory w firmie wnioskodawcy jest w jego przypadku „nową technologią czy narzędziem pracy".
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu powinien udowodnić, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu trzech miesięcy po jego złożeniu zostały/zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź będą wdrożone nowe procesy, technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi/ planowanymi do wprowadzenia zmianami.
Nie przygotowano zamkniętej listy dokumentów, na podstawie których powiatowy urząd pracy ma zdecydować, czy złożony wniosek wpisuje się w priorytet. Stosowna decyzja ma zostać podjęta na podstawie jakiegokolwiek wiarygodnego dla urzędu dokumentu dostarczonego przez wnioskodawcę, np. kopii dokumentów zakupu, decyzji dyrektora/ zarządu o wprowadzeniu norm ISO, itp., oraz logicznego i wiarygodnego uzasadnienia.
Wsparciem kształcenia ustawicznego w ramach priorytetu można objąć jedynie osobę, która w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych/na stanowisku pracy korzysta lub będzie korzystała z nowych technologii i narzędzi pracy lub wdrażała nowe procesy.
  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w danym powiecie lub województwie zawodach deficytowych.
Składając wniosek o przyznanie środków KFS w ramach tego priorytetu należy udowodnić, że wnioskowana forma kształcenia ustawicznego dotyczy zawodu deficytowego na terenie danego powiatu właściwego ze względu na miejsce wykonywania pracy przez osobę wskazaną we wniosku w oparciu o wyniki Barometru Zawodów 2024, które publikowane są na stronie internetowej www.barometrzawodow.pl.
  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób powracających na rynek pracy po przerwie związanej ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem oraz osób będących członkami rodzin wielodzietnych.
Przyjęty zapis priorytetu pozwala na sfinansowanie niezbędnych form kształcenia ustawicznego osobom (np. matce, ojcu, opiekunowi prawnemu), które powracają na rynek pracy po przerwie spowodowanej sprawowaniem opieki nad dzieckiem. Priorytet adresowany jest do osób, które w ciągu jednego roku przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie podjęły pracę po przerwie spowodowanej sprawowaniem opieki nad dzieckiem.
Dostępność do priorytetu nie jest warunkowana powodem przerwy w pracy tj. nie jest istotne czy był to urlop macierzyński, wychowawczy czy zwolnienie na opiekę nad dzieckiem. Nie ma również znaczenia długość przerwy w pracy jak również to czy jest to powrót do pracodawcy sprzed przerwy czy zatrudnienie u nowego pracodawcy.
Priorytet adresowany jest także do osób, które mają na utrzymaniu rodziny wielodzietne bądź są członkami takich rodzin i ma na celu zachęcić te osoby do inwestowania we własne umiejętności i kompetencje, a przez to dać im szanse na utrzymanie miejsca pracy.
Z dofinansowania w ramach priorytetu mogą skorzystać członkowie rodzin wielodzietnych, którzy na dzień złożenia wniosku posiadają Kartę Dużej Rodziny bądź spełniają warunki jej posiadania. Należy pamiętać, że dotyczy to zarówno rodziców i ich małżonków, jak i pracujących dzieci pozostających z nimi w jednym gospodarstwie domowym.
Prawo do posiadania Karty Dużej Rodziny przysługuje wszystkim rodzicom oraz małżonkom rodziców, którzy mają lub mieli na utrzymaniu łącznie co najmniej troje dzieci. Przez rodzica rozumie się także rodzica zastępczego lub osobę prowadzącą rodzinny dom dziecka.

Prawo do Karty Dużej Rodziny przysługuje także dzieciom:
  • w wieku do 18. roku życia,
  • w wieku do 25. roku życia – w przypadku dzieci uczących się w szkole lub szkole wyższej,
  • bez ograniczeń wiekowych w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności,
ale tylko w przypadku, gdy w chwili składania wniosku w rodzinie jest co najmniej troje dzieci spełniających powyższe warunki.
Należy pamiętać, że prawo do posiadania Karty Dużej Rodziny nie przysługuje rodzicowi, którego sąd pozbawił władzy rodzicielskiej lub któremu sąd ograniczył władzę rodzicielską przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej, chyba że sąd nie pozbawił go władzy rodzicielskiej lub jej nie ograniczył przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej w stosunku do co najmniej trojga dzieci, prawo to nie przysługuje również rodzicowi zastępczemu lub prowadzącemu rodzinny dom dziecka, w przypadku gdy sąd orzekł o odebraniu im dzieci
z uwagi na niewłaściwe sprawowanie pieczy zastępczej.

Karta jest przyznawana niezależnie od dochodu w rodzinie.

Prawo do posiadania Karty przysługuje członkowi rodziny wielodzietnej, który jest:
  • osobą posiadającą obywatelstwo polskie, mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • cudzoziemcem mającym miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zezwolenia na pobyt czasowy udzielony w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 oraz art. 186 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz.U. z 2023 r. poz. 519, ze zm.), lub w związku z uzyskaniem w Rzeczypospolitej Polskiej statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej, jeżeli zamieszkuje z członkami rodziny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • mającym miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej oraz członkom jego rodziny w rozumieniu art. 2 pkt. 4 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz.U. z 2021 r. poz. 1697, ze zm.), posiadającym prawo pobytu lub prawo stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Uwaga: Warunki - powrotu na rynek pracy po przerwie związanej ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem oraz bycia członkiem rodziny wielodzietnej - nie muszą być spełniane łącznie.
  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego w zakresie umiejętności cyfrowych.
Priorytet ma na celu podniesienie zakresu kompetencji cyfrowych pracodawców i pracowników do dynamicznych zmian w gospodarce, strukturze zatrudnienia oraz popycie na konkretne zawody i umiejętności.
Kompetencje cyfrowe obejmują również zagadnienia związane z komunikowaniem się, umiejętnościami korzystania czy z cyberbezpieczeństwem.
Kompetencje cyfrowe to nie tylko obsługa komputera i programów, to także umiejętności korzystania z  mediów, umiejętnościami wyszukiwania i korzystania z różnego typu danych w formie elektronicznej, danych i informacji, umiejętności porozumiewania się i współpracy, tworzenie treści cyfrowych, programowanie, kompetencje związane z cyberbezpieczeństwem.
Składając wniosek o dofinansowanie podnoszenia kompetencji cyfrowych Wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie.
  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób pracujących w branży motoryzacyjnej.
Niniejszy priorytet wynika z trwającej obecnie transformacji branży motoryzacyjnej w kierunku napędów niskoemisyjnych i zeroemisyjnych oraz wzrostu wykorzystania paliw alternatywnych. Powoduje to zmniejszenie produkcji tradycyjnych silników spalinowych i ich części, przy czym przyczynia się do zwiększenia produkcji akumulatorów montowanych w pojazdach elektrycznych oraz komponentów elektronicznych wykorzystywanych w tych pojazdach. W przypadku serwisów obsługujących i naprawiających dotychczas tradycyjne pojazdy spalinowe pojawia się potrzeba podnoszenia umiejętności w zakresie budowy zeroemisyjnych (samochody elektryczne) i niskoemisyjnych (samochody hybrydowe i hybrydowe typu plug-in), układów napędowych oraz diagnozowania i naprawy ich usterek.
Wsparcie w ramach priorytetu mogą otrzymać pracodawcy i pracownicy zatrudnieni w firmach z szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej.
O przynależności do ww. branży decydować będzie posiadanie jako przeważającego jednego z poniższych kodów PKD:
  • 29.10.B Produkcja samochodów osobowych,
  • 29.10.C Produkcja autobusów,
  • 29.10.D Produkcja pojazdów samochodowych przeznaczonych do przewozu towarów,
  • 29.10.E Produkcja pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,
  • 29.20.Z Produkcja nadwozi do pojazdów silnikowych; produkcja przyczep i naczep,
  • 29.31.Z Produkcja wyposażenia elektrycznego i elektronicznego do pojazdów silnikowych,
  • 29.32.Z Produkcja pozostałych części i akcesoriów do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli,
  • 45.20.Z Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli.
Celem priorytetu jest dofinansowanie specjalistycznych szkoleń technicznych, które pozwolą nabyć nowe kwalifikacje osobom zatrudnionym w branży motoryzacyjnej przy produkcji pojazdów i ich komponentów. Szkolenia te mogą obejmować między innymi obszary dotyczące: budowy układów magazynowania energii (akumulatorów) stosowanych w pojazdach elektrycznych, budowę instalacji elektrycznej pojazdów niski i zeroemisyjnych, technologie napędów wodorowych, uzyskanie uprawnień SEP do 1 KV, urządzeń elektronicznych stosowanych w pojazdach zeroemisyjnych. W przypadku serwisów i zakładów naprawczych w ramach priorytetu przewiduje się dofinansowanie m.in. specjalistycznych szkoleń technicznych w zakresie serwisowania i obsługi samochodów elektrycznych dla mechaników obsługujących i naprawiających dotychczas tradycyjne pojazdy spalinowe, uzyskanie uprawnień SEP do 1 KV, które są niezbędne do wykonywania prac przy wysokonapięciowej instalacji elektrycznej pojazdów.
  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób po 45 roku życia.
W ramach niniejszego priorytetu środki KFS będą mogły sfinansować kształcenie ustawiczne osób wyłącznie w wieku powyżej 45 roku życia (zarówno pracodawców jak i pracowników).
Decyduje wiek osoby, która skorzysta z kształcenia ustawicznego, w momencie składania przez pracodawcę wniosku o dofinansowanie w PUP. W uzasadnieniu należy wykazać potrzebę nabycia umiejętności.
  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego skierowane do pracodawców zatrudniających cudzoziemców.
W ramach tego priorytetu mogą być finansowane szkolenia zarówno dla cudzoziemców, jak i polskich pracowników (to samo dotyczy pracodawców), które adresują specyficzne potrzeby, jakie mają pracownicy cudzoziemscy i pracodawcy ich zatrudniający. Proszę jednocześnie pamiętać, że szkolenia dla cudzoziemców mogą być finansowane również w ramach innych priorytetów, o ile spełniają oni kryteria w nich określone. Wśród specyficznych potrzeb pracowników cudzoziemskich wskazać można w szczególności:
  • doskonalenie znajomości języka polskiego oraz innych niezbędnych do pracy języków, szczególnie w kontekście słownictwa specyficznego dla danego zawodu / branży;
  • doskonalenie wiedzy z zakresu specyfiki polskich i unijnych regulacji dotyczących wykonywania określonego zawodu;
  • ułatwianie rozwijania i uznawania w Polsce kwalifikacji nabytych w innym kraju;
  • rozwój miękkich kompetencji, w tym komunikacyjnych, uwzględniających konieczność dostosowania się do kultury organizacyjnej polskich przedsiębiorstw i innych podmiotów, zatrudniających cudzoziemców.
Należy pamiętać, że powyższa lista nie jest katalogiem zamkniętym i każdy pracodawca może określić własną listę potrzeb. Ze szkoleń w ramach tego priorytetu mogą korzystać również pracodawcy i pracownicy z polskim obywatelstwem o ile wykażą w uzasadnieniu wniosku, że szkolenie to ułatwi czy też umożliwi im pracę z zatrudnionymi bądź planowanymi do zatrudnienia w przyszłości cudzoziemcami.
  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego w zakresie zarządzania finansami i zapobieganie sytuacjom kryzysowym w przedsiębiorstwach.
Należy mieć na uwadze, iż obecnie wiele firm zwłaszcza z sektora MŚP boryka się z trudnościami, w tym trudnościami finansowymi. W wielu przypadkach nastąpiła kumulacja wielu niekorzystnych czynników takich, jak rynkowe skutki pandemii COVID-19, wojna na terytorium Ukrainy, rosnące koszty energii i koszty pracy, wzrost inflacji, które przekładają się na spowolnienie rozwoju gospodarczego i rosnącą liczbę podmiotów kończących lub zawieszających działalność. Konieczne staje się zatem wspieranie nabywania umiejętności przedsiębiorców i kadry zarządzającej w zakresie prawidłowej identyfikacji ryzyk towarzyszących danej działalności gospodarczej, umiejętności prawidłowej oceny sytuacji finansowej, trafnej oceny symptomów zwiastujących nadchodzący kryzys finansowy w danej firmie, a nade wszystko umiejętności znajdowania konkretnych sposobów i rozwiązań przezwyciężania trudności i umiejętności budowania długofalowej odporności na kryzysy, aby pomimo trudności firma mogła przetrwać na rynku.
W ramach tego priorytetu mogą być finansowane szkolenia przede wszystkim dla właścicieli firm, kadry zarządzającej, menadżerów oraz pracowników realizujących zadania w obszarze zarządzanie i finansów.
W szczególności wspierane powinny być szkolenia i kursy, które są dedykowane dla danej branży i dotyczą analizowania sytuacji finansowej, pozwalają na poznanie w praktyce narzędzi do controllingu i monitorowania kondycji danego przedsiębiorstwa, podczas których omówione zostaną przypadki odstępstw od przyjętych norm w zakresie prawidłowego zarządzania finansami, nakładami na inwestycje czy marketing a także uczące pozyskiwania dodatkowych preferencyjnych źródeł finansowania lub restrukturyzacji zadłużenia.
Przykładowe tematy szkoleniowe (moduły) programów szkoleniowych z zakresu zarządzania finansami i zapobiegania sytuacjom kryzysowym w przedsiębiorstwach:
  1. Zarządzanie finansami:
  • Analiza finansowa i interpretacja sprawozdań finansowych.
  • Planowanie budżetu i kontrola kosztów.
  • Skuteczne zarządzanie płynnością finansową.
  1. Zapobieganie sytuacjom kryzysowym:
  • Wczesne wykrywanie sygnałów ostrzegawczych.
  • Ocena ryzyka i strategie jego minimalizacji.
  • Planowanie awaryjne i scenariusze kryzysowe.
  1. Komunikacja w sytuacjach kryzysowych:
  • Skuteczna komunikacja z interesariuszami w trudnych sytuacjach.
  • Zarządzanie wizerunkiem firmy podczas kryzysu.
  1. Doskonalenie umiejętności przywódczych:
  • Rozwijanie umiejętności decyzyjnych w warunkach presji.
  • Motywowanie zespołu w trudnych czasach.
  1. Technologie wspierające zarządzanie finansami:
  • Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi i systemów do analizy danych finansowych.
  • Automatyzacja procesów księgowych i raportowania.
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania niniejszego priorytetu powinien wykazać powiązanie zakresu obowiązków pracownika z wnioskowanym szkoleniem.
 
Informacje dotyczące prowadzonego naboru
Składając stosowny wniosek o dofinansowanie w ramach przedmiotowego priorytetu wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności, wiedzy, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie.
Wnioski należy składać w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Starogardzie Gdańskim, ul. Kanałowa 3, 83-200 Starogard Gdański, Kancelaria Ogólna – parter w dniach 18 – 19.03.2024 r. w godz. 7:30 – 15:30.
Dla wniosków przesłanych pocztą lub elektronicznie również liczy się data i godzina dostarczenia/ wpłynięcia wniosków i w obu przypadkach ostateczny termin upływa 19.03.2024 r. o godz. 15:30.
  • w przypadku poczty uwzględnia się potwierdzenie odbioru przesyłki przez tut. Urząd,
  • elektronicznie znacząca będzie data i godzina wpływu na adres skrzynki elektronicznej.
Wnioski złożone poza terminem prowadzonego naboru nie będą podlegały ocenie. Decydujące znaczenie dla oceny zachowania powyższego terminu ma data i godzina wpływu wniosku do Powiatowego Urzędu Pracy w Starogardzie Gdańskim, a nie data jego wysłania przesyłką pocztową czy kurierską.
  1. Ze środków KFS nie mogą być finansowane koszty kształcenia ustawicznego osób:
  1. współpracujących, tj.: małżonka, dzieci własne, dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione, rodziców, macochę i ojczyma oraz osoby przysposabiające, jeżeli pozostają z nimi we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu tej działalności lub wykonywaniu umowy agencyjnej lub umowy zlecenia; nie dotyczy to osób, z którymi została zawarta umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego;
  2. przebywających na urlopie macierzyńskim/ojcowskim/wychowawczym lub urlopie bezpłatnym;
  3. wykonujących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych;
  4. pełniących funkcje zarządcze w spółkach prawa handlowego (z wyjątkiem sytuacji, gdy są zatrudnione na umowę o pracę w spółce);
  5. pełniących funkcję prezesa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, który jest jej jedynym lub większościowym udziałowcem.
  1. Środki z KFS nie mogą być przeznaczane na finansowanie:
  1. kosztów dojazdu, zakwaterowania, wyżywienia związanego z kształceniem ustawicznym;
  2. studiów wyższych (licencjackich, magisterskich, doktoranckich), staży, konferencji branżowych, konferencji naukowych;
  3. kosztów kształcenia ustawicznego, którego obowiązek przeprowadzenia wynika z odrębnych przepisów prawa, np. badań wstępnych, okresowych czy też kontrolnych; szkoleń obowiązkowych dla wszystkich pracowników (np. szkoleń BHP, PPOŻ);
  4. kosztów kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów, którzy chcą sfinansować szkolenia specjalizacyjne i staże podyplomowe wraz
    z kosztami obsługi określonych w przepisach o zawodach lekarza i lekarza dentysty, a także pielęgniarek i położnych, które chcą sfinansować specjalizacje, o których mowa w przepisach o zawodach pielęgniarki i położnej;
  5. kształcenia ustawicznego realizowanego poza granicami Polski;
  6. kształcenia ustawicznego rozpoczętego przed złożeniem wniosku i podpisaniem umowy pomiędzy Starostą a pracodawcą;
  7. kształcenia ustawicznego pracodawcom zamierzającym samodzielnie realizować usługi edukacyjne dla własnych pracowników;
  8. innych kierunków i form kształcenia ustawicznego niż tych ujętych we wniosku.
  1. Środki KFS na sfinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i Pracodawcy przyznawane
    są na wniosek Pracodawcy w wysokości 80% tych kosztów, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika, a w przypadku mikroprzedsiębiorstw oraz pracodawców niebędących przedsiębiorcami i jednocześnie zatrudniających na dzień złożenia wniosku mniej niż 10 pracowników w wysokości do 100%, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika.
  2. Przy wyliczaniu wkładu własnego pracodawcy uwzględniane są wyłącznie koszty samego kształcenia ustawicznego. Nie podlegają natomiast uwzględnieniu pozostałe koszty, jakie ponosi pracodawca  w związku z udziałem pracowników w kształceniu ustawicznym np. wynagrodzenie za godziny nieobecności w pracy w związku z uczestnictwem w zajęciach, kosztów delegacji w przypadku konieczności dojazdu do miejscowości innej niż miejsce pracy itp.
  3. Kształcenie ustawiczne, o które wnioskuje pracodawca, musi rozpocząć się w tym samym roku kalendarzowym, w którym złożono wniosek. Wskazane jest, żeby dana forma kształcenia ustawicznego rozpoczęła się w terminie do 31 października 2024 roku.
  4. Pracodawca zainteresowany uzyskaniem środków z KFS na finansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i/lub pracodawcy składa w Urzędzie wniosek wraz z załącznikami.
  5. Do wniosku pracodawca dołącza:
    1. zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
    2. informacje określone w przepisach wydanych na podstawie, art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
    3. w przypadku braku wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej - kopia dokumentu potwierdzającego miejsce prowadzenia działalności na terenie podległym Powiatowemu Urzędowi Pracy w Starogardzie Gdańskim np. kserokopia umowy dzierżawy, najmu;
    4. kopię dokumentu potwierdzającego oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności - w przypadku braku wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej np. kserokopię umowy spółki w przypadku spółek prawa cywilnego wraz z ewentualnymi wprowadzonymi do niej zmianami lub statut w  przypadku stowarzyszenia, fundacji czy spółdzielni lub inne dokumenty (właściwe np. dla jednostek budżetowych, szkół, przedszkoli);
    5. program kształcenia ustawicznego lub zakres egzaminu wnioskowanego kształcenia ustawicznego;
    6. wzór dokumentu potwierdzającego kompetencje nabyte przez uczestników, wystawianego przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego, o ile nie wynika on z przepisów powszechnie obowiązujących;
    7. w przypadku kursów dokument, na którego podstawie organizator kształcenia prowadzi pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego, jeżeli informacja ta nie jest dostępna w publicznych rejestrach elektronicznych;
    8. kserokopię certyfikatów jakości usług posiadanych przez organizatora kształcenia ustawicznego;
    9. pełnomocnictwo osób działających w imieniu wnioskodawcy, jeżeli nie wynika to bezpośrednio z dokumentów (np. KRS);
    10. w przypadku ubiegania się o pomoc w ramach priorytetu 1: wsparcie kształcenia ustawicznego
    11. w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy do wniosku należy dołączyć: dokumenty, które udowodnią, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu trzech miesięcy po jego złożeniu zostały/zostaną zakupione przez Pracodawcę nowe maszyny i narzędzia, bądź będą wdrożone nowe technologie i systemy, a pracownicy objęci kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi/planowanymi do wprowadzenia zmianami, np. kopie dokumentów zakupu, decyzje dyrektora/zarządu o wprowadzeniu norm ISO, itp., wraz z logicznym i wiarygodnym uzasadnieniem. Wsparciem w ramach tego priorytetu można objąć jedynie pracownika, który w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych na stanowisku pracy korzysta lub będzie korzystał z nowych technologii i narzędzi pracy.
    12. w przypadku ubiegania się o pomoc w ramach priorytetu 2: wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w danym powiecie zawodach deficytowych Urząd będzie brał pod uwagę zawody deficytowe w powiatach właściwych ze względu na miejsce wykonywania pracy przez osobę wskazaną we wniosku w oparciu o wyniki Barometru Zawodów 2024, które publikowane są na stronie internetowej www.barometrzawodow.pl.
  6. Wszelkie dokumenty składane wraz z wnioskiem muszą być sporządzone w języku polskim.
  7. Wniosek w Urzędzie mogą składać pracodawcy mający siedzibę lub prowadzący działalność gospodarczą na terenie powiatu starogardzkiego.
  8. Wniosek należy złożyć w terminie naboru ogłoszonym przez Urząd.
  9. Wniosek powinien być złożony w terminie co najmniej 30 dni przed planowanym rozpoczęciem kształcenia ustawicznego. Natomiast wskazane działania muszą rozpocząć się w tym samym roku kalendarzowym, w którym złożono wniosek. Wskazane jest, żeby dana forma kształcenia ustawicznego rozpoczęła się w terminie do 31 października 2024 roku.
  10. Wnioski o przyznanie środków z KFS należy składać na formularzach zgodnych ze wzorem zamieszczonym na stronie internetowej Urzędu – starogardgdanski.praca.gov.pl w zakładce „Dokumenty do pobrania" à „Krajowy Fundusz Szkoleniowy".
  11. Wniosek należy wypełnić elektronicznie lub pisemnie odpowiadając na wszystkie zawarte we wniosku pytania.
  12. Wszystkie miejsca, w których naniesiono poprawki lub zmiany powinny być parafowane.
  13. Wniosek należy wypełnić wyłącznie na jedno kształcenie ustawiczne.
  14. Wnioski weryfikowane są przez osoby odpowiedzialne za realizację i finansowanie kształcenia ustawicznego ze środków KFS w Urzędzie według kryterium kompletności, czyli załączenia wszystkich wymaganych dokumentów, o których mowa w § 5 ust. 10 Regulaminu przyznawania pracodawcy środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego w Powiatowym Urzędzie Pracy w Starogardzie Gdańskim w 2024 r. stanowiącego załącznik nr 1 do Uchwały Nr XIX/106/2024 Powiatowej Rady Rynku Pracy w Starogardzie Gdańskim z dnia 26.01.2024 r.
  15. Po pozytywnej weryfikacji powyższego kryterium przy rozpatrywaniu wniosku uwzględnia się:
    1. zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok;
    2. zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy;
    3. koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku;
    4. posiadanie przez organizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego;
    5. w przypadku kursów – posiadanie przez organizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na którego podstawie prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
    6. plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS;
    7. możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem limitów,
      o których mowa w art. 109 ust. 2k i 2m ustawy;
  16. Starosta może rozpatrzyć pozytywnie wniosek pracodawcy, który nie wpisuje się w żaden z w/w priorytetów jedynie wtedy, kiedy pozostaną w jego dyspozycji środki po rozpatrzeniu wniosków spełniających priorytety.
  17. Starosta rozpatruje wnioski pracodawców w terminie do 30 dni od dnia zakończenia naboru wniosków. W szczególnych przypadkach okres ten może się wydłużyć do dwóch miesięcy.
  18. W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku Starosta uzasadnia odmowę. Odmowa nie podlega odwołaniu.
  19. W przypadku gdy złożony wniosek pracodawcy jest nieprawidłowo wypełniony, Starosta wyznacza pracodawcy termin nie krótszy niż 7 dni i nie dłuższy niż 14 dni do jego poprawienia.
  20. Wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia, o czym informuje się pracodawcę na piśmie, w przypadku:
    1. niepoprawienia wniosku we wskazanym terminie;
    2. niedołączenia załączników, o których mowa w § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego – czyli załączników wymienionych w § 5 ust. 10 lit. a-e Regulaminu w sprawie przyznawania pracodawcy środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego w Powiatowym Urzędzie Pracy w Starogardzie Gdańskim w 2024 r. stanowiącego nr 1 do Uchwały Nr XIX/106/2024 Powiatowej Rady Rynku Pracy w Starogardzie Gdańskim z dnia 26.01.2024 r.;
    3. gdy wniosek wpłynie poza ogłoszonym przez Urząd terminem naboru;
    4. gdy wniosek zostanie złożony na formularzach niezgodnych ze wzorem zamieszczonym na stronie internetowej Urzędu – starogardgdanski.praca.gov.pl
  21. Dofinansowanie ze środków KFS ma charakter fakultatywny, co oznacza, że Starosta może przyjąć wniosek do realizacji, odrzucić, wezwać do poprawienia lub przystąpić do negocjacji w celu ustalenia: ceny usługi kształcenia ustawicznego, liczby osób objętych kształceniem, organizatora usługi, programu kształcenia ustawicznego lub zakresu egzaminu. W sytuacjach budzących wątpliwości, m.in. w przypadku ceny/kosztów kształcenia odbiegających od zazwyczaj spotykanych na rynku usług szkoleniowych, pracodawca może być proszony o wyjaśnienia i szczegółowe uzasadnienie dofinansowania kształcenia ustawicznego u danego usługodawcy.
  22. Urząd zastrzega sobie prawo do odmowy uwzględnienia wniosku w przypadku stwierdzenia, że cena kształcenia znacznie przekracza cenę rynkową, ustaloną na podstawie ogólnodostępnych ofert odpowiadających zakresowi wnioskowanego kształcenia ustawicznego.
  23. Kształcenie ustawiczne musi być przeprowadzone przez uprawnionych usługodawców. W zależności od formy prawnej są to instytucje świadczące usługi szkoleniowe, kształcenie ustawiczne, posiadające wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) lub Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), w których zawarte jest określenie zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD) przedmiotu wykonywanej działalności związane ze świadczeniem usług szkoleniowych w formach pozaszkolnych dla zdobywania, poszerzania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych przez osoby dorosłe. Dotyczy to również instytucji prowadzących ww. działalność (edukacyjną/szkoleniową) na podstawie odrębnych przepisów.
Wnioski oraz inne dokumenty dotyczące Krajowego Funduszu Szkoleniowego zamieszczone są na stronie internetowej Urzędu – starogardgdanski.praca.gov.pl w zakładce dokumenty do pobrania -  Krajowy Fundusz Szkoleniowy pod linkiem https://starogardgdanski.praca.gov.pl/-/8111446-krajowy-fundusz-szkoleniowy

Podstawa prawna:
  1. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
  2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego;
  3. Regulamin przyznawania pracodawcy środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego w Powiatowym Urzędzie Pracy w Starogardzie Gdańskim w 2024 r. stanowiący nr 1 do Uchwały Nr XIX/106/2024 Powiatowej Rady Rynku Pracy w Starogardzie Gdańskim z dnia 26.01.2024 r.

Załączniki

REGULAMIN przyznawania pracodawcy środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego w 2024 roku
REGULAMIN przyznawania pracodawcy środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego w 2024 roku.pdf 266 KB
Formularz dot. pomocy de minimis
Formularz dot. pomocy de minimis.pdf 65 KB
Wzór pełnomocnictwa (doc)
Wzór pełnomocnictwa (doc).doc 129 KB
Wzór pełnomocnictwa (pdf)
Wzór pełnomocnictwa (pdf).pdf 147 KB

Aplikacje zagnieżdżone

Aplikacje zagnieżdżone

Przycisk Facebook

Rynek pracy

Statystyki i analizy

STAN NA KONIEC lutego 2025 R.
5,4% STOPA BEZROBOCIA W POLSCE 
5,0% STOPA BEZROBOCIA W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM
6,2% STOPA BEZROBOCIA W POWIECIE STAROGARDZKIM

Stawki

1662,00 złPODSTAWOWY ZASIŁEK DLA
BEZROBOTNYCH
1994,40zł STYPENDIUM DLA BEZROBOTNEGO
W OKRESIE ODBYWANIA SZKOLENIA
831,00 zł DODATEK AKTYWIZACYJNY
do 48884,28 zł ŚRODKI DLA BEZROBOTNEGO NA
PODJĘCIE DZIAŁALNOŚCI
GOSPODARCZEJ

Akty prawne

Artykuły prawne

Zobacz akty prawne dotyczące bezrobocia i promocji zatrudnienia

Zobacz

Urząd

Informacje dla niepełnosprawnych

Język migowy

Zobacz informacje na temat obsługi niepełnosprawnych.

Zobacz

Dane kontaktowe

POWIATOWY URZĄD PRACY

ul. Kanałowa 3

83-200 Starogard Gdański

FAX 58 56 258 70

E-MAIL sekretariat@pupstarogard.pl

NIP 592 16 12 120

REGON 191950489